Ugrás a tartalomra

Raspberry Kreatív - 2020. február 5. - az utolsó mérföldkő, a megmérettetés

Raspberry Kreatív: A Raspberry és TE – mit tudtok kihozni egymásból?

2019/2020. tanév őszi félév

„Egy régi kis nép egyik írója azt mondta, az élet célja a küzdés maga. Ez vagy evidencia, vagy kompromisszum. Ne gondolkozzon rajta, hogy melyik, én sem tudom eldönteni.” (Zsoldos Péter: A holtak nem vetnek árnyékot)

A Raspberry Kreatív végső fordulójához értünk. A félév utolsó alkalma meglepetéseket tartogatott számunkra és a hallgatók számára is.

Már a kezdetek kezdetén tudtuk, hogy két középiskolás diák is szeretne részt venni a versenyen és bár az első két mérföldkő alkalmán még nem találkoztunk velük, a zsűri előtti megmérettetésre ideértek és nagyon ügyesen szerepeltek.

Velük együtt 8 csapat - felállásukat tekintve egy-, egy plusz egy- ill. kétfős – indult az első helyért és a nyereményért.

Nem ugyanazokkal a hallgatókkal találkoztunk a verseny elején, mint a végén. Mindannyian megváltoztak, többek lettek, mert küzdöttek, mert nem féltek küzdeni, hanem akartak küzdeni.

Mindannyian megküzdöttek a beszállítói késedelemmel, az idő gyorsaságával, a logisztikai problémákkal, a szervezési nehézségekkel és a saját határaikkal. Minden tapasztalattal a saját szakmai és emberi komfortzónájukat tágították. Megismerték, hogy mire képesek és mire lehetnek még képesek. Kikutatták, hogy a menet közben felmerült problémákra hogyan lehet megoldásokat keresni és találni, hogyan lehet az elméletet a gyakorlattal ötvözni. Felfedezték, hogy hogyan lehet a kudarcot megélni és hogyan lehet újratervezni és ismét elkezdeni építkezni az eddigi tapasztalatokból. Megtapasztalták, hogy hogyan lehet önállóan vagy egy másik emberrel együtt dolgozni.

Az előadásokban elhangzott néhány jellemző mondat ezekről a küzdelmekről, tapasztalatokról:

„A kommentelés fontosságát megtanultam. Amit az ember szeptemberben megír, már nem biztos, hogy megérti decemberben.”

„A szervo – a régi problémás, az új meg még nem érkezett meg.”

„Vannak elég szuicid hajlamai a robotnak.”

„Pythonban van írva minden. Ez nekem nagyon új, még soha nem kódoltam eddig Pythonban.”

„Sajnos amikor összeraktuk a két projektet, akkor valami gond lett.”

„Teljesen automata lenne. Ezt nem tudom, mert nem tudtam letesztelni, de szerintem működhet.”

„Nem úgy működik, ahogy én gondoltam, hanem ahogy meg van írva.”

Mint az alábbiakban bemutatott pályaművek is mutatják, az almát a körtével kellett összehasonlítani. Sosem volt egyszerű feladata a zsűrinek, mégis a komplex bírálati szempontok alapján az alábbi sorrend került kihirdetésre:

1. helyezett: Szekeres Tamás és Szalma Nándor – Voxel alapú 3D térképezés pályamunkával

2. helyezett: Viczina Tamás és Bálint István – Modell autó irányítása VerneMQ használatával pályamunkával

3. helyezett (megosztva került kihirdetésre): Somogyi Kornél – Térképező mobil robot fejlesztése pályamunkával

                                                                                 Barna Mihály Imre – GyroPong pályamunkával

Különdíjban részesült: Szekeres György és Fazekas Imre (Bolyai János Gimnázium tanulói) – Pi-automatizált Akvárium

További résztvevők: Buzási Tibor – eMorris Project, Szarvas Martin – Automata öntözőrendszer, Takács Sándor – MusiClock pályamunkákkal

 

A díjátadó résztvevői
(elérhetők további képek a díjátadóról a képre kattintva)

 

Ezúton is gratulálunk nekik!

IB Controll Kft. csapata

 

 

 

Szekeres Tamás és Szalma Nándor - Voxel alapú 3D térképezés

Az elkészült alkotás egy olyan robot, amely egy szobát tud 3D-s térben feltérképezni, majd útkereső algoritmusok alapján képes navigálni a számára biztonságos zónákban. A versenyzők sokszínűen alkalmazták a kor technológiáit. A robot váza saját egyedi tervek alapján 3D nyomtatással készült, egy Raspberry Pi a robot agya, egy Kinect szenzor pedig a szeme.  A működése során a Kinect segítségével térképezi fel a tereptárgyakat. A kerekei szenzorokkal felszerelt, ezért pontos visszacsatolása van a rendszernek a kerekek forgásáról. Az így kialakult rendszer előnye, hogy mindig tudja a robot, hogy hol van nem csak becsült helyzete lesz. A feltérképezés során a robot folyamatosan kommunikál a PC-n futó szoftverrel és együttesen alakítják ki a 3D-s teret.

További információ elérhető a versenyzők saját honlapján:
Szalma Nándor: https://nandee95.github.io/projects/2020/02/09/voxel-based-3D-mapping.html
Szekeres Tamás: http://www.skrya.space/voxelmapper.html

 

Viczina Tamás és Bálint István - Modell autó irányítás VerneMQ használatával

 

Somogyi Kornél - Térképező mobil robot fejlesztése

 

Barna Mihály Imre – GyroPong

 

Szekeres György és Fazekas Imre - Pi-automatizált Akvárium

 

Buzási Tibor - eMorris Project

 

Szarvas Martin - Automata öntözőrendszer

 

Takács Sándor - MusiClock